”Der er ingen tvivl om, at Kristian og teamet har de tekniske kompetencer på plads, som skaber den tryghed, vi har brug for.”
Andreas Seierup Loop, IT- og softwareudvikler hos Firmagave A/S
35.000 besøgende på Firmagave-shop.dk i de samme sekunder stiller store krav til teknisk skalering. Hvis ikke backenden spiller, så går webshoppen ganske enkelt ned – og brugerne får en dårlig oplevelse. For Firmagave-shop kan det have den konsekvens, at deres kunder opsiger samarbejdet.
Firmagave-shop behøver egentlig ikke den store præsentation – det ligger lidt i navnet.
De er en virksomhed, der sælger firmagaver digitalt.
Firmagave-shops kunder er virksomheder med helt op til 35.000 medarbejdere.
Og hvert år får de 35.000 medarbejdere at vide, at på en bestemt dato på et bestemt klokkeslæt, kan de gå ind på Firmagave-shop.dk – logge ind og så vælge deres julegave.
Og det er det, der sker. Medarbejderne sidder klar til at logge ind.
Og det sætter naturligvis et pres på Firmagave-shops tekniske skalering.
For at Firmagave-shop.dk kunne stå så skarpt som muligt, har vi hos Ephort hjulpet Andreas fra Firmagave-shop med at forberede sig til den trafikerede dag, hvor 35.000 medarbejdere fra en af Danmarks største virksomheder skulle vælge deres julegave.
Andreas ville gerne sikre at webshoppen:
Ligesom Egon Olsen, startede vi med at lægge en plan. Planen var:
Og nu bliver det teknisk - er du ikke teknisk anlagt, kan det være lidt langhåret.
Den applikation, der skulle udsættes for trafik, var bygget på en kombination af PHP, Laravel og MySQL. Du kan læse mere om vores færdigheder inden for Laravel her
Derudover tilføjede vi Redis, som vi anvendte til at gemme bruger sessioner centralt samt til håndtering af kø-opgaver.
Load Balancer blev opsat som en service hos cloud provideren.
I Laravel var det muligt at lave en del optimeringer. Der er stor forskel på, hvordan en standard Laravel installation performer versus en optimeret Laravel installation. Vi udnyttede de forskellige caching muligheder, der er indbygget i frameworket og trak også et par arbejdsopgaver ud fra det synkrone flow og over til et køsystem i stedet.
MySQL databasen fik også en gennemgang, hvor det var muligt at optimere selve MySQL konfigurationen både ift. databaseforbindelser, men også ift. InnoDB cache laget.
På applikationsserver-fronten valgte vi at gå med færre større instanser i stedet for mange små, hvilket satte krav til tuning af bl.a. open file limits på operativsystemet samt webserveren.
PHP-serveren kunne optimeres både ift. opcache grænseværdier, men også antallet af worker nodes skulle justeres, så det passede bedre til mængden af tilgængelig RAM samt CPU kerner.
På dagen fulgte vi med i ressourceforbruget på tværs af serverne og tog stikprøver i applikations- og serverlogs.
Udover et par justeringer til applikationslaget, så forløb det planmæssigt og serverne havde markant mere luft end forventet.
Databaseserveren var den eneste service, der ikke var horisontalt skaleret, og blev dermed en service, vi holdt ekstra øje med. Det viste sig dog, at den var af en sådan tilpasset størrelse, at den stort set ikke var påvirket af trafikken.
De største udsving i trafik var overstået efter 2-3 timer, hvorefter vi slukkede et par servere, og dagen efter var vi helt tilbage til normal serverkapacitet.
Alt i alt en vellykket dag, hvor Firmagave-shops kunder fik en god digital oplevelse – og det kan næsten ikke være vigtigere, når det er årets julegave, det handler om.
En meget spændende opgave, som taler lige til os!
På dagen fulgte vi med i ressourceforbruget på tværs af serverne og tog stikprøver i applikations- og serverlogs.
Udover et par justeringer til applikationslaget, så forløb det planmæssigt og serverne havde markant mere luft end forventet.
Databaseserveren var den eneste service, der ikke var horisontalt skaleret, og blev dermed en service, vi holdt ekstra øje med. Det viste sig dog, at den var af en sådan tilpasset størrelse, at den stort set ikke var påvirket af trafikken.
De største udsving i trafik var overstået efter 2-3 timer, hvorefter vi slukkede et par servere, og dagen efter var vi helt tilbage til normal serverkapacitet.
Alt i alt en vellykket dag, hvor Firmagave-shops kunder fik en god digital oplevelse – og det kan næsten ikke være vigtigere, når det er årets julegave, det handler om.
En meget spændende opgave, som taler lige til os!
På dagen fulgte vi med i ressourceforbruget på tværs af serverne og tog stikprøver i applikations- og serverlogs.
Udover et par justeringer til applikationslaget, så forløb det planmæssigt og serverne havde markant mere luft end forventet.
Databaseserveren var den eneste service, der ikke var horisontalt skaleret, og blev dermed en service, vi holdt ekstra øje med. Det viste sig dog, at den var af en sådan tilpasset størrelse, at den stort set ikke var påvirket af trafikken.
De største udsving i trafik var overstået efter 2-3 timer, hvorefter vi slukkede et par servere, og dagen efter var vi helt tilbage til normal serverkapacitet.
Alt i alt en vellykket dag, hvor Firmagave-shops kunder fik en god digital oplevelse – og det kan næsten ikke være vigtigere, når det er årets julegave, det handler om.
En meget spændende opgave, som taler lige til os!
På dagen fulgte vi med i ressourceforbruget på tværs af serverne og tog stikprøver i applikations- og serverlogs.
Udover et par justeringer til applikationslaget, så forløb det planmæssigt og serverne havde markant mere luft end forventet.
Databaseserveren var den eneste service, der ikke var horisontalt skaleret, og blev dermed en service, vi holdt ekstra øje med. Det viste sig dog, at den var af en sådan tilpasset størrelse, at den stort set ikke var påvirket af trafikken.
De største udsving i trafik var overstået efter 2-3 timer, hvorefter vi slukkede et par servere, og dagen efter var vi helt tilbage til normal serverkapacitet.
Alt i alt en vellykket dag, hvor Firmagave-shops kunder fik en god digital oplevelse – og det kan næsten ikke være vigtigere, når det er årets julegave, det handler om.
En meget spændende opgave, som taler lige til os!
”Samarbejdet med Ephort skabte fra start begejstring, da vi oplevede en stor teknisk viden og kunnen.
Ephort har på kort tid hjulpet os med at optimere en platform, som kun havde én chance for at præstere. Deres evne til at gribe opgaven og gå målrettet til værks har været en stor hjælp og har uden tvivl været afgørende for den sæson, vi har gennemført.
Der er ingen tvivl om, at Kristian og teamet har de tekniske kompetencer på plads, som skaber den tryghed, vi har brug for.
Vi ser frem til at kunne trække på deres kompetencer til at skalere vores forretning yderligere.”
Se flere cases
Mia Valentina Lauridsen
Kundeansvarlig
Du er velkommen til at ringe direkte på
+45 21 90 71 75 eller skrive en mail på info@ephort.dk
Du kan også udfylde formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.
Du er også velkommen til at ringe direkte til mig på +45 21 90 71 75 eller skrive en mail på info@ephort.dk
Du er også velkommen til at ringe direkte på +45 21 90 71 75 eller skrive en mail på info@ephort.dk
Mia Valentina Lauridsen
Kundeansvarlig